BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

-pengikot-pengikot ak-

menabung untuk masa depan saya

Thursday, December 29, 2011

tripod or 16G?

nikon d5100 :-

first package :-
body,
basic lense,
bag,
strap,usb ect,

8g,
tripod...



second package : -

body,
basic lense,
bag,
strap,usb ect,
16g...


perbezaan antara 2 pakej ni,
yg 1 dpt tripod tp memori 8g..
lg 1 xdpt tripod,tp memori 16g..
so,which 1??

Thursday, December 1, 2011

nikon D3100 vs canon eos 1100D


antara 2 ni,mana elok ag?
i need your respond plz!!



 
VS

Tuesday, November 29, 2011

tanpa tajuk

ak x brapa nk sihat la arini.
nt ak update laen ye.
okbai

Sunday, November 27, 2011

rindu kat diorg...!

salam...
arini ak terRajin plak nk update...keh3...
ok..berbalik kte pd tajuk...
act,ak bru bis praktikal jumaat mgu lepas..
berat ati ak tglkn tmpt praktikal ak...
ak pon xtaw knapa..
mgkin sbb pkerja kat sana umo lbh kurang ak ja,pas2 x ramai plak kn...
p memana msti nmpk muka diorg punyalah...
keh3...
yg paling ak sdh nk tglkn,kat anak2 kambing ak...
tp law time diorg ad,kdg2 rs annoying gler..law time xdak,rindu wa ckp sama lu...
kerja kat tmpt praktikal 2,ari2 kerja yg sama je sbenanye...
tp disebabkn karenah anak2 kambing 2,ak xtrasa bosan pon...
ak nk share ngn angpa suma gmbo diorg...siap ad nama bagai..keh3...

yg ni nama dy shaun...
sbb dy jenis biri2..
pas2 kale dy mcm kambing dlm cte shaun the ship kat tv3 tu...=)
kalo shaun ngah minom susu,msti ekor dy gerak3....comel sgt2.....da la gmok..heehhe
umo shaun lbh kurang sbln kot..sbb time kami stat praktikal,shaun ni bru lahir..
yg ni plak nama dy ibah..sempena nama adibah..
tp kambing ni pndai oo..kalo kami pgl ja nama dy,blari2 datang kat kami..
umo ibah pon lbh kurang sbln jgk..
ibah ni ske jalan merata2..pas2 satg mak dy dok tjerit2 pgl dy ni...
tp ibah ni bkn reti nk balik..kalo kami x anto balik kndang dy,merayap jela kejanye..

yg ni nama dy baby..sbb dy paling kecik antara sume anak2 kambing...
kira baby ni yg bongsu la kn...
ehhehehe =)
kalo kuakan dy dr kandang,suka la dok merayap jauh2...
ble bg susu x nk minom..
tp kalo susu da bis,bru la thegeh2 nk mai...=p
ad byk ag anak2 kambing....
ad nama boboi,gegurl,cow,eggy,pink,putih n irah...tp x smpat plak nm amik gmbo..hehhee
k la..2 je kot...ak ngah frust malaysia kalah nih...
tp x pe...ak tetap love harimau muda...heheh

daaa~
salam...

pain..! ak da update..ehehhehe

ak update sbb ad org perli secara halus sehalus kulit bayi..keh3...ak akui,mmg agak lama gak la akan ak x update..so sowi man...act,da xdak idea la nk share ngn korg...serius...ak x tipu....tgk la muka ak nih..ad muka penipu kah?hehehe...
skang ni ak da stat new sem....boring? yes! really..da rs mcm nk muntah ijaw da nih...meja stdy pon xkemas ag...bgs kn? (-_-")
since ak TER rajin plak nk update,ak nk cte la sal idop ak nih...
so far alhamdulillah...ak masih dpt teruskan pengajian ak..hope smooth smpai ak grad la kn...xdak repeat2 sume..minx jauh..fuhhh!! (tiup laju2 spaya jauh cpt2..keh3..)
ak dlm keadaan konpius actually....nk smbong ap pas grad nih..xtaw nk pilih kos ap...1 masalah besar bwat ak....keh3....
oh...GTG la plak...t ak smbung laen...daaaa

Sunday, September 25, 2011

BEWARE!! hidden camera and 2 way mirror.


copy dr fb...





Read This Message.....!!!!

How to Detect Hidden Camera in Trial Room?

In front of the trial room take your mobile and make sure that mobile can make calls........
Then enter into the trail room, take your mobile and make a call.....
If u can't make a call......!!!!
There is a hidden camera......
This is due to the interference of fiber optic cable during the signal transfer......

Please forward this to your friends to educate this issue to the
public......To prevent our innocent ladies from HIDDEN CAMERA...........

Pinhole Cameras in Changing Rooms of Big Bazaar, Shoppers Stop?

A few days ago, I received this text message:
Please don't use Trial room of BIG BAZAAR there are pinhole cameras to make MMS of young girls.
So, please forward to all girls. Also forward to all boys who have sisters and girlfriends.

Don't be shy in forwarding this message. Because its about protecting the integrity of all girls & ladies.

HOW TO DETECT A 2-WAY MIRROR?

When we visit toilets, bathrooms, hotel rooms, changing rooms, etc., How many of you know for sure that the seemingly ordinary mirror hanging on the wall is a real mirror, or actually a 2-way mirror I.e., they can see you, but you can't see them. There have been many cases of people installing 2-way mirrors in female changing rooms or bathroom or bedrooms.

It is very difficult to positively identify the surface by just looking at it. So, how do we determine with any amount of certainty what type of Mirror we are looking at?

CONDUCT THIS SIMPLE TEST:

Place the tip of your fingernail against the reflective surface and if there is a GAP between your fingernail and the image of the nail, then it is a GENUINE mirror.

However, if your fingernail DIRECTLY TOUCHES the image of your nail, then BEWARE, IT IS A 2-WAY MIRROR! (There may be someone seeing you from the other side). So remember, every time you see a mirror, do the "fingernail test." It doesn't cost you anything. It is simple to do.

This is a really good thing to do. The reason there is a gap on a real mirror, is because the silver is on the back of the mirror UNDER the glass.

Whereas with a two-way mirror, the silver is on the surface. Keep it in mind! Make sure and check every time you enter in hotel rooms.

Share this with your sisters, wife, daughters, friends, colleagues, etc.

Pass this message to all Ur friends in the Contacts.
— with Sunita Singh, Siji

p/s: OMG..!
more precaution after this...

Friday, September 23, 2011

sweet 20 AQILAH...

23/9/1991 ==> 23/9/2011
i'm finally reach 20...
owh...masih muda lg..eheh..
i'm wanna wish thank you 4 those who wish my bdsay....tq bery2 much...
skang da makin dewasa,suppose makin matured. XD
xdpt nk 2lis byk2...exam week ni...ad 21 chapter kne khatam..penin2....(@..@)
so,that all 4 2day...

lastly....

hepi besday to me..
hepi besday to me..
hepi besday to aqilah..
hepi besday to me...

yeaa.....tq2...

love u olzz...muaahhhh!

Saturday, September 10, 2011

confession

salam..
ok,ayat biase blogger - da berabuk blog ak nih -
ngeh2....sowi sgt2 coz da lame x update...sgt2 bz ngn asgment...next week da exam..
asgment x ciap ag...penin2...
ok la....tajok kat atas ckp sal confession a.k.a pengakuan...
tp b4 that,ak nk wish kat kakak ak 
-SELAMAT PENGANTIN BARU SYARIFAH NURUL AKMAR & BADIUZZAMAN-
smoga kekal ke anak cucu cicit...

mai tgk gmbo sket.....

ok...ni la gmbonye...hehehhe...
en3 ni khas tok akak ngn abg bad....
slamat pengantin baru lg skali...
he~
adk ad pengakuan...
sbenanye..........
adk syg akak..
tp malu nk ckp dpn2...
muahahhah...
cukup la kat dlm blog ni ja adk ckp...
hehehe...
k la...ad assgment...
okbai =p

Sunday, August 21, 2011

aku sudah bertunang


Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada.... Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.

Aku hanya seorang insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.

Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.

Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."

"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.

Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.

"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."

Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.

"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.

"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.

"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.

"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."

Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.

"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.

.......................................

"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."

"Ya Allah, tenangnya..."

"Moga Allah memberkatinya...."

Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.

Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.

Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."




Dipetik dari ILUVISLAM

Tuesday, August 16, 2011

eh....boleh upanyaa....

copy dr member kat fb td...
KEKELIRUAN DI BULAN RAMADHAN

Kekeliruan perkara-perkara yang boleh atau tidak membatalkan puasa. Percaya tak ketika korang berpuasa, masih boleh melakukan hal-hal berikut?. Namun ramai yang keliru adakah perkara dibawah membatalkan puasa atau tidak, mari kita baca.

▣ Anda boleh mengorek hidung, telinga dan lain-lain rongga. Sungguh hairan apakah kaitannya mengorek hidung atau telinga dengan berpuasa.Tidak pastilah kalau ada di kalangan kita yang mengorek hidung atau telinga lalu terasa kenyang.

▣ Sesungguhnya tiada dalil yang mengatakan batalnya puasa kerana memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan. Sekiranya tiada <dalil maka=”” tiadalah=”” hukum=”” makruh=”” atau=”” lain-lain=”” terhadapnya.=””>

▣ Anda tidak perlu risau untuk berendam di dalam kolam sepanjang waktu di siang hari ketika Ramadan kerana ia tidak makruh dan tidak membatalkan puasa. Lihatlah riwayat hadis yang sahih ini. Seorang sahabat berkata: “Aku melihat Rasulullah SAW mencurahkanair ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa, kerana dahaga atau kepanasan”. (Riwayat Abu Daud: 2365, disahihkan oleh Sheikh NasiruddinAl-Bani di dalam Sahih Sunan Abu Daud)

▣ Anda boleh makan walaupun waktu Imsak telah masuk iaitu lebih kurang 10 minit sebelum waktu subuh. Anda hanya perlu berhenti makan apabila diyakini telah masuk waktu subuh. Rasulullah bersabda: “Fajar ada dua jenis, fajaryang apabila ia tiba, haram untuk makan dan dibolehkan melakukan solat (fardu subuh) dan fajar yang apabila ia tiba, kamu tidak dibolehkan melakukan solat (solat subuh) dan dibolehkan makan.” (riwayat Al-Hakimdan Ibn Khuzaimah). Allah berfirman di dalam SurahAl-Baqarah ayat ke-187 yang bermaksud: Makan dan minumlah kamu sehingga benang putih (waktu fajar) berpisah daripada benang hitam (malam). Di dalam hadis sahih, Rasulullah bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Umm Maktum mengumandangkan azan.” Ia sangat baik dan dituntut di dalam agama kita untuk makan di waktu akhir-akhir bersahur berdasarkan hadis yang berikut iaitu, RasulullahSAW bersabda “Umat aku akan sentiasa kekal dalam keadaan bersederhana dan sempurna selagi mana dia mempercepatkan berbuka dan memperlambatkan sahur.” Sekiranya anda telah meyakini bahawa telah masuk waktu subuh dan ada lagi makanan atau minuman yang tinggal di dalam mulut anda. Anda boleh menelan dan menghabiskannya tanpa perlu dikeluarkannya dari mulut anda.

▣ Anda tidak perlu melafazkan niat seperti Nawaitu Sauma Ghadin… kerana Nabi Muhammad S.A.W. tidak pernah mengajarkannya. Niat itu tempatnya di hati. Apabila anda bangun sahur, ia membuktikan anda sudah berniat untuk berpuasa. Jika tidak, buat apa anda hendak bangun bersahur.

▣ Tidak makruh untuk anda menggosok gigi pada siang hari sepanjang bulan Ramadan sama ada dengan kayu siwakatau dengan berus gigi.

▣ Anda harus makan dahulu makanan dan minuman sekiranya makanan telah dihidangkan sebelum pergi solat Maghrib. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah dengannya sebelum kamu menunaikan solat Maghrib dan janganlah kamu tergopoh- gapah ketika makan malam kamu.” (Muttafaq’Alaih, lihat Sahih al-Bukhari: 31).

▣ Anda boleh pergi ke klinik pergigian untuk mencabut gigi, menampal gigi, mencuci gigi dan sebagainya.

▣ Anda juga dibenarkan mandi dan berenang. Sekiranya anda telah menelan air secara tidak sengaja, maka ia tidak membatalkan puasa. Menurut kebanyakan ulama, berenang dibenarkan ketika berpuasa manakala menyelam tidak dibenarkan kerana ia akan menyebabkan air masuk ke dalam mulut dan hidung lalu sampai ke perut.

▣ Anda boleh menggunakan wangi-wangian, memakai kanta sentuh atau menggunakan ubat titik ke dalam mata.

▣ Anda dibenarkan untuk mengambil suntikan yang bermotifkan untuk rawatandan perubatan. Bukannya suntikan yang mengambil peranan makanan dan minuman iaitu suntikan untuk memberikan tenaga dan kekuatan kepada anda. Anda boleh pergi untuk memeriksa dan menderma darah.

▣ Anda boleh makan dan minum dengan tidak sengaja. Ini berdasarkan suatu hadis yang bermaksud: Umat Islam tidak akan dipertanggungjawabkan atau diampunkan sekiranya melakukan perkara dalam keadaan tersilap, dalam kedaan terlupa dan dalam keadaan terpaksa. (Muttafaq ‘Alaih) Sekiranya anda tertidur di siang hari dan bermimpi yang menyebabkan keluar air mani, ia tidak membatalkan puasa.

▣ Sekiranya anda melakukan hubungan kelamin dan tidak mandi junub sebelum fajar menyinsing, puasa anda masih sah dan tidak batal dan anda dibenarkan untuk mandi junub selepas waktu fajar. Sekiranya haid anda tamat pada malam hari, anda boleh berpuasa keesokan harinya walaupun anda mandi junub selepas waktu fajar. Dalam kedua-dua kes yang di atas, kewajipan mandi junub tetap kekal kepada mereka tetapi berpuasa tidak akan batal dan terkesan dengan ketidaksempatan untuk mandi junub sebelum waktu fajar.

▣ Anda boleh berciuman dengan suami atau isteri anda ketika berpuasa, tetapi anda perlu mengelakkannya supaya tidak membawa kepada benda yang diharamkan di dalam bulan Ramadan iaitu hubungan kelamin.

Maklumat di atas disebut oleh para ulama seperti Syeikh YusufAl-Qaradawi dalam Fiqh as-Siyam, Ibn Hazm, Syeikh Abdul Aziz bin Baz,Syeikh Ibn Uthaymin dan lain-lain.

Di copy penuh tertib daripada:

MUHAMAD ADIB MOHAMED SAAT

dari Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim,

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Sunday, August 7, 2011

x wajib bertudung(?)

salam...ak copy dr fb kwn ak td....renung2kn...
got it from my friend....hik

Berita GEMBIRA buat para muslimat yg TIDAK SUKA BERTUDUNG..

Ada Ustaz bagitahu, bahawasanya Islam TIDAK MEWAJIBKAN pun anda utk bertudung... Tapi Islam mewajibkan kita SEMUA untuk MENUTUP AURAT...

Tak kesahlah nak pakai LANGSIR ka, SELIMUT ka, KARPET atau TUDUNG SAJI sekalipon.. Islam itu mudah, janganlah kita menyukarkannya....salam ramadan...:)
ok..da bace?komen anda??he~

Tuesday, July 12, 2011

kereta terbatuk-batuk=P

salam...
hari ini dalam sejarah...
tanggal 12/7/2011,ak telah bjaya memandu seekor kancil di litar sepang..
ekekkeke...arini ak blaja keta..nk amik L..menggigil 1 badan...
bwat pengetahuan korg kn,ak x pernah skali pon bwk keta sblm nih..
hahaha...kecian kn kat akuh..he~
ak hanya taw stat enjin keta mak ak ja..keh3..
first time dok kat tmpt driver 2...meggigil gler2...
mengglabah abis ak...abis peluh2 betina ak kua...lala~
slow ja ak bwk...tp byk kali gak la tbatuk2 kancil 2...
mule2,ak hope ak dpt la drive VIVA....tp hajat x kesampaian...
xpelah..kancil pon jd la....
paling x bley blah,time kat bukit 2...ak mmg klabot skit...
time kat garisan kuning 2,ak slalu sgt la brek mengejut..
smpai cikgu 2 pon tsadung kat dashboard..
nset cikgu 2 pon jatuh,dlm 2,3 kali jgk la..
akibat penangan emergency break ak..keh3...
cowie eyh cikgu...
ambo x panda laie nk bwk keta ney...(mcm pelik ja bunyik..apakah?)
hahah...sweet memory of mine...
klaka kn...bwk keta pon nk jd sweet memori..
first time kot...bangga la...siap kne puji ag...
cikgu ckp,"terror gak ye kamu neh"(ak xtaw dy ikhlas ataw x...mcm perli..apakah?)
hahaha....
dala2..ak nk wat assgment sat..blambak g nk kne bwat...
aigoo~
ble nk abis grad neh???
owh...btw,nk tnjuk my dream car.....sat nah....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
loading
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.loading ag...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

bengang x ase?ekekek...sbr sat...loading ag skit...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ni dia....tadaaaaa~
oh suzuki swift....ble la ko nk jd hak milik ak neh.....(?)

suzuki swift kawasaki ninja suzuki swift kawasaki ninja
suzuki ninja kawasaki swift (apakah?)
kawasaki ninja suzuki swift kawasaki ninja suzuki swift

NotaKkakiTgn : ngah gatal tgn nk dpt nset bru....yeahh!

Friday, July 8, 2011

T_T

air mata menitis ag.

Thursday, June 30, 2011

garam vs garpu vs air suam..

salam..ak maw story skit...meh2 dkt...
semalam,ak kua mkn besar ngn housemate ak yg 8 ekor 2....
lepas da order2 sume,kami pon bgosip a.k.a sembang kosong...
xbrapa lama kmudian,mknan pon smpai...
kami pon dgn eksited tlampaw ingin melahap dgn x sabarnya..
tetibe,slh sorg dr kami menjatuhkan garpu dgn x sgaja..
ak pon pgl water la nk minx garpu..
xkn member ak 2 nk mkn chiken chop pkai pisau je kowt kn...
dialog dy mcm ni...
ak: bang,minx garpu1 bang...
waiter: ap dy??
ak: nk garpu....
waiter: hahh?air suam?
ak tdiam kejap smbil dlm ati bckp "ak slh ckp ke?bkn ak ckp garpu ke td????"
ak: bkn la..nk garpu..G.A.R.P.U...(tok yg ksekian kalinya ak ulang pkataan garpu 2..)
waiter: ooowh...(smbil blah p blakang)
after that,kami pon smbung sembang2 kosong smbil tgu garpu...
x lama kemudian.....time kami dok gelak2 setan,dtg kakak waiter smbil bwk garam...(kakak 2 sengih2 pndang kami)
kami yg sronok gelak2,tros tdiam smbil msing2 wat muka blur...
sume mata tertumpu kat kakak 2...
"WHAT THE FISH???"ak ckp dlm ati...
ak: errr,garam ni tok ap kak???
kakak waiter: bkn adk minx ke td?
ak: err,rsnya td sy minx garpu,bkn garam...
kakak 2 pon sengih2 smbil berlalu pergi...
kami sume diam n bpandangn sesama sndiri......xlama kmudian,tcetus gelak setan dr kami...
ak ckp"gler pa minx garam..mau darah tggi ak..dahla minx nasik goreng ikan masin,minx garam lg...maw msok spital la ak..."smbil gelak2....

notaKakiTgn:kpd abang n kakak waiter,,law tbc en3 ni,sowie ek...guraw ja=P

Thursday, June 23, 2011

start learning from now...10 word a day..

salam..
mari belaja nk?
belajar ap ek?
heheheeh...
skang ak tgh berusaha keras mcm batu tok belajar cakap bahasa jepun..
knapa?
sbb ak mmg dari dulu g simpan niat tok blaja bhasa jepun n mandrin..
coz dulu ak berangn2 nk p jepon..heehehe
.
.
.
.
baiklah..skang kte akan mulakan pembelajaran kte pd hari ini...

1)  ohayoo gozaimasu - selamat pagi  (0 ad dua tok menunjukkn harkat dy panjang skit..pas2 huruf U kat ujung 2 slalunya x dibunyikan..)

2) konnichi wa - selamat tengah hari

3) konban wa - selamat petang

4) oyasumi nasai - selamat malam

5) arigatoo gozaimasu - terima kasih

6) dooitashi mashite -sama-sama

7) ogenki desu ka - apa khabar?

8) hai,genki desu, domo arigato - baik,trima kasih

9) irasshai mase - selamat datang

10) omeedeto gozaimasu - tahniah..



ok....ni la 10 word tok arini....
pasni ak topup ag..
law salah,sila tegur ye...

notaKakiTgn : saya syg buah ati pengarang jantung saya...=D
notaKakiTgn2 : mandrin language still in progress...(n_n)v

Sunday, June 19, 2011

ap maksudnya??


salam sume...
sihat x..??
kali ni ak nk story skit sal bunga..
korg ske x bunga??
ak xla brapa fanatik sgt..
 tp penah gak berangn nk dpt sejambak bunga ros merah dr buah hati pengarang jantung ak..hehehhe.. 
skang,jom kte bc ap maksud dsebalik bunga 2..
.
.
.
Bunga Ros Merah: Si dia mencintaimu setulus hati dan ingin bersama selamanya.
Bunga Ros Kuning: Si dia mahu kamu menjadi sahabatnya atau ia menandakan perasaan cemburu terhadap kamu
Bunga Ros Putih: Rasa cinta yang ada dalam dirinya adalah cinta sejati dan sesuci ros putih itu.
Bunga Ros Merah Jambu: Kamu adalah cinta pertama si dia dan ini menjadi rahsianya sejak sekian lama. Maknanya kamu adalah insan yang menjadi idamannya selama ini.

Carnations
Adalah bunga yang paling dikenali di seluruh dunia. Bunga Carnation selalunya dihargai dan menyenangkan. Ia ada dalam pelbagai warna dan pada asasnya adalah simbolik kepada tarikan cinta
Gerbera Daisies
Dikenali dengan saiz dan kemekarannya yang menawan. Tergolong dalam pelbagai warna – warna yang menonjol, Gerbera Daisies menjadi ‘favorite flower’ untuk menunjukkan perasaan yang ceria. Walau bagaimanapun secara tradisinya bunga ini memberi maksud kecantikan dan kejujuran
Orkid
Dengan fizikalnya yang eksotik, sifat bunga orkid ‘represent rare and delicate beauty’. Keunikkan bunga orkid sebagai pemberian mengekalkan ingatan yang berkekalan kepada penerimanya. Keindahannya tidak dapat disangkal lagi walaupun dijadikan sebagai gubahan hantaran atau bagi ‘arrangement’ sesebuah majlis mahupun sebagai koleksi tanaman anda
Lily
Dikenali dengan keunikan bentuk fizikalnya yang besar dan mekar seperti bintang serta mempunyai kemanisan haruman tersendiri, bunga lily mempunyai keagungan ‘masterpiece’yang tersendiri. Sekiranya anda mencari bunga yang melambangkan persahabatan dan kesetiaan, bunga lily mempunyai cirri-ciri dan kualiti tersebut. Terdapat dalam pelbagai warna dan jenis, pada asasnya juga melambangkan ketulinan, penghormatan dan sumber aspirasi
Ros
Tiada bunga lain yang dapat menandingi kemasyurannya sebagai bunga pemberian yang paling diminati. Sebagai sumber inspirasi, bunga ros memberikan ingatan yang kuat kepada cinta dan kasih sayang. Untuk mengetahui maksud setiap warna bunga ros ada dihuraikan dalam ‘Maksud disebalik Warna Bunga Ros’
Matahari
Keceriaan warna kuning yang membara serta kuntumannya yang besar, bunga matahari bukan saja mewakili tenaga suria kita malah akan mekar mengadap cahaya suria tatkala langit cerah benderang. Bukan sekadar membawa maksud ‘warmth and adoration’, malahan melambangkan ‘longevity’. Malahan pemberian bunga ini juga dapat menceriakan hari seseorang
Tulip
Dengan memberi maksud ‘being perfect love’, bunga tulip menceritakan rasa kecintaan dan ‘elegant’ dalam susunan atau gubahannya yang tersendiri.
.
.
.
 skang korg da taw??agak2 pasni korg nk minx bunga ap kat org tersyg??
hehhhe...

notaKakiTgn : abg,nk bunga ros merah sejambak bley???=p

Thursday, June 2, 2011

-chicken chop-

smlm...ak tringin nk mkn chiken chop...
tringat time kat uma ari2...abglong wat chiken chop...
perghh...sedap hingga menjilat pinggan jari...
tp sayang..gmbo yg ak tgkap time 2,da ilang plak...
xdpt nk share ngn korg..huhhuh....
.
.
.
.

so,td ak pon ajak member2 ak...
p mkn kat "ANAMUDA"
kami ber-8 p ngn 2 ketoi teksi...
ak,jimah,zati,diba,husnul,qilah,eyna ngn ika...
kbetulan plak arini besday diba....
kami pon smbot skali la...
tp xdak kek...hehhee...
jimah ckp,kami nyanyi lagu besday dlm ati ja...malu kat org..hehhe...
ak pon pesan la chiken chop....ngn ice blended mocca my fevret...
ak taw ap yg ak pesan 2 melebihi bajet mkn ak pd hari ni..
tp x pe..teringin punya pasai..
esok ak cut bajet mkn lunch...
hu~
let the pic talking.....

member2 ak....
chiken chop sebelum di santap oleh beta....nmpk sedap knn.....?
my fwennnss...

chiken chop selepas disantap....ehehe...licin kot..ak simpan pwot dr tghari ok..lapa glerrr...
.
.
.
pas mkn 2,lepak2 jap...sembang2 jap...
bru la kami blik...
alhamdulillah..rezeki 2 byk....ckp ja nk mkn ap,sume ad....
law kte mcm kat afrika 2..???lu pk la sndiri..

notaKakiTgn : hari2 ak minom air keladi...heheh...laki ak suke,ak pon suka..like!like!

Monday, May 30, 2011

alaa..balik kolej dah....

alhamdulillah kelmarin ak selamat smpai kat kolej kul 1.30 pg....
penuh 1 keta brg2 ak..hehheh..



ni dikira sikit la ni...kat stor kolej ad lg sedang menunggu...
pas da smpai kolej,ak dpt dok kat uma yg sama ak dok sem lepas...
yeaa....


ni la umah ak...beringin 52..
ad 5 org ja penghuni uma ni..
special kes...law x,ad 8 org...
.
.
.
pas ak penat kemas brg,tetiba tekak ak tringn plak nk minom air keladi my fbret...
ak pon p la cri kat oren tuh...(oren=kdai mkn...dpggl oren coz kdainya kale oren..=p)

ni la airnya...da tgl separoh da ak minom...sedap2....
hehee...kla...t ak smbong ag..
adios....salam.....
notaKakiTgn : ak HOMESICK! nk balik umaa.....waaa~

Friday, May 27, 2011

menge'PAW'

keh2...korg taw x mksod paw 2 ap??
kpd yg taw,xpe la kn..
kpd yg x taw..paw e2 adalah Prabih kat Ak Wet kamu..(rujukan : aqilah's dictionary)
heheh...smln kn akp pekan ngn mak n kaklong....
memandangkn result ak ok..so,ak pon amik la ksmpatn tok mengePAW kaklong ak..
ekekek...
ni la barang yg ak paw kat kaklong..

tag harga pon x buang ag..alamak,nmpk plak bntal peluk ksygn ak 2 --'
4 brg ja okk...yg kale ijau ngn biru 2,album gmbo..ak pilih ijau coz febret kale ak..yg biru plak coz ad love2..comel mcm ak..haha..
yg selendang 2 plak,ak ske coz jenis kaen strechable (btol ke eje dy??) 
hehhee...yg ni ak paw mak ak...pujuk kasi cair sket..heheh..
2 ja ak nk cite..
heheh...bye..
notaKakiTgn : ble nk dpt nset nih...xsbr da ni... 

Tuesday, May 24, 2011

kamera DSLR vs kamera polaroid..

knapa ak nk 2lis entri kali ni mengenai tajuk di atas??(sila rujuk tajuk ok)
ak bercita2 nk bli kamera DSLR...x kisah la nikon ke,canon ke,ap ke...
jnji yg sekeluarga dgnnya..
ak pon srvy la...
mak aih...mahal bebeno rege nya...
adk ak ckp "qilah,kalo xdak 2ribu dlm tgn,x payah nk sembg.." cess..btuah punya adk..
tp mmg btol pon...mahal gler kowt..
kazen ak pon bcita2 nk bli gak..
tp,tpulang kat dy la...bkn ak yg blikn tok dy pon..heheh..
t bley la merasa pegang bnda 2 if dy bli..kn una kn??keh2..
.
.
.
.
td ak dok google kat eBy....
mana nk taw ad bnda yg bkenan kat ati..keh2..
suddenly,ak tnmpk plak kamera polarot yg comel neh...
(sila tgk gmbo ok..)






da tgk da gmbo??
1st time ak tgk kamera ni,tros tpikat..comell...(tp not the pink ok..)
ak tgk arga dy,US $1++ xsilap...
law dcnvert jd dlm RM=300...
boleyla tahan...comel pon comel.
hheheeh..hope,it'll become mine.....amin...

notaKakiTgn : ad sesapa yg nk blanja ak x??hehehehe

Monday, May 23, 2011

bgn awal....ahaks....

ok...
korg pon da taw ap yg ak ingin cakapkn kat entri kali ni..
bc tajokla...
ap dy??
xtaw??
aishh...ak nk ckp yg ak bgn awal ja arini..hehehe..
kul 6.30...slalu ak bgn kul 6.31...hehheeh
sempat gak ikot mak ak p pasar..bli ikan..
hehehe..
ok....ni la mak sy...ngn ikan...kat pasar..hehehhe..
2 ja nk ckp...

notAKakiTgn : xdak motif wat entri ni..hahaha

Sunday, May 22, 2011

setting plan nk pg diamond bay..!!

stelah lama ak kempunan..
skang ni ak ngah setting plan baekk punya spaya ak dpt p telok intan..
b4 ak blik perlis..
tp nk p ble ek??
law sakila amik,settle prob..
tgu permission dr mak je nih..
t if da dpt green light,bley pg sana n bley bli cincin skali...
yea..
i like!
hehhe...
tlg doakn saya..
okk..
tq..
notaKaki : nk pkai bj ap ek??pdhal x kompem g bley pg or tak.. =='

x taw nk ltk tajok ap...

skang da kul 4.47 pg..
tp ak stil lg x tdo..
ngah dok renovate ak punya blog ni ha la..
internet 'sgt2' laju..2 yg tcongok dpn laptop nih..--'
xkn ak xnk tdo lgsg kot??
law x tdo,sok ak msti sakit kpala yg melampaw..
ok lah..ak tdo..bye..salam...

Saturday, May 21, 2011

[jaLaN -JaLan + GAjEt = xDak knE MeNgEna]

xtaw cmna nk stat entri kali ni..
tetiba ja xdak idea..
hehe..
tp xpe..jgn isaw..
ak akan cuba jgk tok curah ke ladang gandum idea bernas nanas ak nih..
sat..ak nk pk sat...
.
.
.
.
.
.
selepas beberapa hari.....
ok..da mula dpt inspirasi..
.
.
.
.
.
aiseh..ilang plak ideanya....
.
.
.
.
baek..
dgn lafaz bismillah, ak bia mata pena ak menulis kat skrin laptop ak nie..(konon laptop touch plak..haha..tlg jgn terpedya okk..)
arini ak p pekan yg diberi nma tanjung malim..sempena nama................ak pon xtaw..malin kundang kot..lupa plak nk google..ekeke..kat pekan yg kecik ni la ak dok prabih masa ngn kwn2 ak dulu..erk.bkn skang pon sama ke??
dulu law merewang ak msti window shopping kat kdai nset...abis sume kdai nset ak msok..tnya harga..konon mcm nk bli je..pdhal dlm poket ad 50sen ja..ok.itu tipu.tmbang bas pon da 50sen.satg nk blik cmna plak kn..haha..ak xtaw npa..ak suka gler kat gajet..xkisah la nset ke,ipad ke,ipod ke,mp3 ke,mp4 ke..tp hanya bley tgk ja..ok...nk bli kne pk berjuta-juta-juta kali..okk...ak ulang ag skali..juta-juta-juta kali..sbbnya,harga dy tsgt la mahal...(padahal nk kumpul dwet nk kawen..ahaks..)
tp seyes ak ckp...x tpk pon nk bli..(except 4 nset..tp kne kumpol dwet dulu..n msti nokia..yea..idop nokia..)
heheh..
org slalu ckp,pompuan ske shopping....
kat sini ak nk btolkn,yg xsume pompuan ske shopping..okk..ak ulang lg skali..bkn sume...
sbb ap..?
sbb ak ske window shopping ja..ok.itu tipu..kdg2 bli jgk..--'
.
.
.
skang ni ak kat pekan..(bpe kali nk ckp??)
ngn kazen aku..
xtaw nk p mana..
nk p cri cincin..
nk ukir2...
tp mcm xjumpa ja...(padahal x cri pon ag --')
xpe2..usaha tangga kejayaan..okeh.
.
.
smbong nt..nk p makan sat...KFC..here i cOme..!!ehehhe..

kazen ak..sheril husna..ehehe..amboi akak yg kat dpn 2..tompang skaki plak...sib bek xnmpk muka..lala~

 tlupa plak nk amik gmbo ayam td...lapo bebenor..ehehe..
.
.
.
ok..smbong blik td..
kat mana td?lupa plak...
owh..sal cincin kn..
stelah puas pusing2 mncari cincin..
tp x jgk ketemu..frust...
nmpaknya,terpaksa la ak terbang p DIAMOND BAY plak pasni..
kat sana kompem ad...member ak penah bwat..
btol x M.A.S.T.U.R.A.H??kasi beso skit nama dy..hehe
pas da penat 2 ap lg tgu kn..mkn dah..jalan2 pon dah..balik la..ap lg...
pekan 2 pon da bosan tgk muka ak..ok.itu mustahil..ahakss..
nk blik kne la kami blik nek B.A.S..coz masing2 xdak knderaan ag..
da bpe kurun kot ak x naek bas..

dalam bas mara liner...
okk...akhirnya selamat smpai di rumah..even ujan renyai gak la td kn...
sekian..wassalam..

notaKaki : jgn malu2 tglkn komen ok..

Sunday, May 15, 2011

nikah khitbah (nikah gantung) surat untuk ibu bapa

korg bc dulu isi blog ni...then tlg bg pndapat korg..okeh?

Assalamualaikum kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai. Apa khabar dengan keluarga di Malaysia? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat Allah sentiasa.
Along pun tak berapa jelas mengapa along nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar along tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, along selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang along tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, along sebenarnya nak minta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila along cakap macam ni. Along bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Along nak nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, along akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada Allah.

Kadang-kala, along rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah. Along bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi along nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. Allah S.W.T berfirman:
“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)
Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa langkah yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.
Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di universiti along, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasulullah S.A.W. Sekarang pilihan di tangan kita, sama ada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, along tiada lagi. Tapi, InsyaAllah kalau mak dan ayah bagi along green light, masalah calon, mak dan ayah jangan risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Along lebih suka calon tu along yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk along.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak along akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang along nikahi nanti. Seperti yang along katakan awal-awal tadi, along nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh along belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka along akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah S.A.W, Rasulullah bernikah dengan dengan Sayyidatina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah khitbah’ atau ‘nikah gantung’.

Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau along telefon dia, along dapat pahala, along rindu kat dia, along dapat pahala, along bagi hadiah kat dia, along dapat pahala malahan kalau along keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, along nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut sunnah Rasulullah yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita.

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan along masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka along akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib along bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM50 sebulan, maka along akan bagi dia yang sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga).

Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jangan risau, sebelum along nak nikah, along akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri along. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tidak, along tangguh dulu. Apa-apa pun, along tegaskan sekali lagi, along nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.
Along tengok semua sepupu along nikah awal dalam umur 22 tahun. Along cadang pun begitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu along tua nanti, along tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak along nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat. Mahu tak mahu, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada Allah. Tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati. Along juga harap, anak-anak along nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.

Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada Allah di samping mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. Dalam umur muda ni, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Along tak nak along akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada Allah dan Rasul.

Along sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan along dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Mak Su, sebab along tak tulis nama mak dan ayah. InsyaAllah dalam risalah tu along ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Along nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi along, kalau along membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab along pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja along membicarakan hal nikah ni ketika mana along baru berusia 19 tahun (dalam tahun Islam, along dah 20 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat along ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Along tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui 100% apa yang along katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.
Kalau boleh jangan bagi tahu abang dan kakak saudara yang lain, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan along ini atas beberapa faktor. InsyaAllah, kalau ada apa-apa nanti, along akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha Allah adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan along di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Selangor.

Puteramu,
Along

da bc da?ap pndapat korg?

Monday, May 2, 2011

under construction

salam...skang ni kat uma..huhu..bestnya..lepak2...x perlu bwat ap2 pon..hanya menikmati angin cuti..dok diam ja..ok..xyah wat ap2..haha...
http://www.cute-smiley.com

x yah pk exam da...xperlu nk ngadap buku tok sbulan ney..(tringat plak time berhempas pulas dok khatankan khatamkan buku..haha)
http://www.cute-smiley.com

lalalala...so,ap lg keje ak kn..intrnet da ad....on9 la..ap ag tgu..ak nk renovate blog ak yg da berabuk neh...hehe...tgk hasilnya nt ok....daa...

Tuesday, April 26, 2011

(sEseRaBoT MeJaKu)

td da lepas peksa ento..lusa ad paper major crop plak..xsempat nk rehat kpala otak ak neh..da berserabot da...law la bley nmpak urat2 kat kpala otak ak ney,da berasap2 da ak ase..tgl x tbakor ja..atoi...sem ni peksa xdag xdak gap lgsg..lepas 1,1...seari mana cukup nk refresh suma bnda yg da penah sumbat dulu..da berkarat dah aih..otak x jumpa folder ENTOMOLOGY atae ataw MAJOR CROP PRODUCTION..da bercelaru..serabot2...last sem punya epi gap 10 ari..sem ni?alahai..nk terkentot pon x sempat..ok..itu tipu.

isnin : entomology (9-11 pg)
rabu : major crop production (2.15-5.15 ptg)
jumaat : industrial relation (8.30-11.30 pg) akaun (2.45-5.45 ptg)
sabtu : soil management (9-12 tgh)

serabot2..law korg x pcaya,tgk neh..

serabot x meja ak?otak ak da mcm ni dah rupanya...

skang korg cye x?seserabot mejaku...keh3..

p/s : sikit ari lg,ak bakal rebus kesemua buku ak dan minom...ok.itu mustahil..haha

Monday, April 25, 2011

[[bOwSAnN]]

xdak pa nk cakap..keh3...sj ja..tompang lalu ye..

bosan2, jom edit gmbo..

gambo x ad kne mengena ye...hehhehe..lg 1-bnda yg ak nak....

N 900


C 6


N 97 mini


p/s: ad sesapa yg baek ati nk bg kat saye..?

Sunday, April 17, 2011

ferrero roche...




hahhaha...(gelak setan)..korg2 nampk x ap yg ad kat atas neh??my fevrt choc..yeayy!!my dad dtg td pas bcuti kat lgkawi with his fwens...my dad ckp "abah kat lgkawi ni,t ari ahad abah dtg sana..nak pape msj jela"keh2..ak pon ap lg...minx choc la kn,ap lg..then,ni la hasilnya..hehhee..for sure la ak akan share ngn org kan..coz ak x mkn byk sgt choc ni..t sakit gg..hehehe..kpd sesapa yg tringin nk mkn choc 2,sila bwat baek ngn saye..okeh??heheh

Friday, April 1, 2011

HaRikU Di RumAh..

ble ak da kat uma.. kne la wat keje kn..soo,wat masa skang,ni keja ak tok arini..lets pic talking...
jg anak sdare ak.."cik qilah,mohd lelaki la,mane ley pkai reben2 ni.."

amik upah tnda buku bdk..keje kaklong ak tp dy kne wat assgment..
goreng sosej tok jual t..ak amik upah dr kak long ak ja..hehe

Saturday, March 26, 2011

madu oh madu..

semalam punye malam kami ad kelas ganti..me n my bff pon dengan penuh khusyuk dok dgr ap prof 2 ckp kat dpn smbil tunduk kpala..(tunduk coz maen game..ngeh3)..kami khusyuk "mdengar" smpai la prof 2 ckp "ok,sampai sini ja kelas kita.."e2pon pas dy dok babling kat dpn..kami pon blik ngn suka hati..smpai ja kat uma,prot ak mula bkeroncong untuk ana..ap tgu lg,ak tibai lokchin yg ak pesan kat rumet ak siang td..dlm 10 saat ja da bis licin tgl pggn ja..keh3..(hyperbola)..lepas 2 ak tibai lak durian..sedap gler dowh..smpai tgigit2 jari..burrpp..alhamdulillah..(tok pengetahuan tuan2,bau durian ye sendawanya..haha)..pas2,ak n kwn2 yg len kne jalani ujikaji..mcm peksa la..kne rasa 14 jenis madu yg ad kat pasaran n catit tahap kemanisan,kemasaman,bau,kelikatan n x lupe jgk,warna..madu 14 yg pertama td ak bley blah ag..pas da lepas madu yg ke14,kami kne rs lg 14 madu yg seterusnya n matchkn dgn madu 14 pertama td..kiranya kami kne mkn 24 jenis madu..mak datok..dala mcm2 rs..ksian teste bud ak..tersiksa jiwa raga dy..haha..sengal..kami mengerah sepenuh tenaga tok smpai ke madu yg ke 28..sungguh tersiksa diriku smlm..dala pas rs satu madu,kne minom air kosong dulu b4 rs madu laen..bayangkanla,28 madu,selang 1 ngn air,mau x ase nk p toilet....?brebot kami nk masok toilet...dala mcm2 jenis reaksi time kami ase madu 2..paling klaka time k.nani ase madu no bapa xtaw..reaksi dy mcm minion/twiggies dlm cte despicable me..haha..klaka3.....butt...haha..butt...its so fluffy like i gonna die..haha..its soo fluffy..(muke geram)..sapa2 yg x tgk ag,sila tgk secepat mgkin ye..best tahap x ley bla..haha..adios... 

Friday, March 25, 2011

denda jgk...

ari ak xdak kelas..mlm satg bru ad..fuhh..gembira btol ak..bley bgn lmbt kit..heheh..tetapi malangnya,makcik yg dok pejabat kat kolej bwh 2,sebok2 ja nk wat sportcheck..kaco je la makcik oii...dengan muka x bsuh ag,ak cepat2 kemas bilik ak yg da mcm kapal nk berlayar..x sempat la nk kemas..bz ja memanjang..ngeh3..sepantas kilat ak mengemas dan kua dr bilik smbil tsengih..makcik 2 pon cek la bilik kami..tp sikit pon dy x pndang kekemasan bilik ak tuh..dy hanya cari stiker elektrik ja..ceh..wat penat ja..after that,makcik 2 pon blah sambil bsiul2 keHappian (hyperbola ja..heheh) sambil mbawa iron n charger nset housemate ak coz xdak stiker..padahal da bli da..cuma x tebus ja..bkira btol makcik 2..cehh..tp ak lega coz x kne denda..ak pon bjalan dgn slowMo p meja ak..konon nk stdy la kn..hehe..tibe2 ja,ak tnampak ketas pink yg kalo bley ak xnk tgk ketas 2 lgsg..ketas 2 b'bunyik,,"denda : selerak = rm40..sila byr secepat yg mungkin."..atoyai..ingatkn x kne dnda..upenya,kne jgk..burn la dwet kami..
P/S:sentiasa pastikan umah atau bilik anda sntiasa dalam keadaan kemas,suci dan murni law xnk dpt ketas pink yg xgne 2..hahaha..-the end-

Sunday, February 13, 2011

penat2..

atoi..bru ja dpt rehat arini..penat kelmarin x abis ag..ngn explorace ag..ceramah ag..wat banner ag..,penat2...dah la..nk rehat..hahaha...

Monday, February 7, 2011

anak yg baik atau x??

ak x tau nk 2lis pa..spatotnya ak epi coz nk p lawatan rabu ni..tp ak rs mcm smting x kne..knapa ek??urm...smlm time mak ayah ak anta kat tren ktm,ak rs mcm kali t'akhir ja ak dpt jumpa diorg..sayu ja ati..slalu x mcm ni pon..ak jenis sejuk..xdak perasaan..mksd ak bkn xdak perasaan lgsg la..cuma xnk tnjuk kat org..malu..haha..sengal..tp tah la..ak rs ak bkn anak yg baik tok parents ak..ak byk kali wat parents ak kecewa..blaja x la pndai mana pon..tah la..parents ak harapkan yg tbaik dr ak..tp ap yg ak bg kat diorg..??urmm...kdg2,ase mcm nk lari rumah ja..bia parents ak xdak anak mcm ak ni..tp ak x sggup plak nk wat cm2..urmm...smoga Allah bg kekuatan tok ak teruskn idop..amin..

Saturday, February 5, 2011

salam..

salam..ak bru ag wat blog neh..bru mlm smalam..hehe..pg ni ak p b'urut coz aritu ak jth tangga..sakit siot makcik 2 urut..urat da bsimpul..biasa la..kompom2 la sakit..heheh...
ak  x taw nk ckp pa ag dah..
ak doakan suma saudara seislam kte kat mesir 2,selamat balik ke malaysia..amin..

klik byk2 ye....